around_everything

Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Sandra - 26 juli 2011 20:00

Igår började jag å jobba på samma företag som mamma jobbar på. Är ett bussföretag där jag städar bussarna, gör smörgåsar till chafförerna och städar lokalerna. Har jobbat där i några sommrar nu, är ett skönt jobb. Lite stressigt men det går. Man jobbar oftast i sin egen takt. Jag sökte ju flera andra jobb men fick inget. Ska jobba där i tre veckor, får bättra på mina små slantar som jag har kvar efter helgen i Köpenhamn.

Så i helgen var jag i Köpenhamn med min älskling. Åkte dit i torsdag, tog bilen ner och tog Öresundsbron över. Bodde rätt så centralt, på WakeUp som jag skrev om tidigare. Tyvärr så regnade det å var mulet hela tiden, men på fredagskvällen så kunde vi ta en promenad genom Ströget, gågatan och ner till Nyhavn. Tog en båttur, typ som Paddan i Göteborg. Fick se lite av varje, Operahuset, Kulturhuset, Lilla havsfrun, Christiania...Innan på dagen på fredagen åkte vi upp till Helsingör och kollade på Slottet Kronborg och sedan gick vi på Danmarks tekniske museum. Lätt att hitta dit om man kör motorvägen, står skyltat men vi tog Strandvägen så då var det svårare att hitta dit. Fick slå på GPS:en. Men det är fint om man kör på Strandvägen, väldigt fina ch maffiga hus längs vägen. Innan vi åkte upp till Helsingör så åkte vi till köpcentret Field's som ligger nära Kastrup. Om man kör från Öresundsbron, väg E20 så står det Field's eller Bella center på höger sida från Malmö hållet. Det är Steen och Ström som äger det, samma som flera i Sverige. Field's innehåller 5 plan, varav två är parkering, 2 är affärer och högst upp är det bara restauranger. Var nog 140 affärer som totalt. Var inne på Pilgrim där jag fick köpt ett armband för 120 kr. Det var rea på det mesta i den affärern, annars så skulle det ha kostat över 300 kr.

Vi var och åt på Hard rock café på torsdagen, åt hamburgare och servitrisen frågade om vi ville ha Guacamole sås till och vi sa ja men såg sedan på notan att den kostade extra. Det kunde man ju förstå annars så skulle han ju inte ha frågat om vi ville ha men ändå, taskigt att fråga så när det kostar mer. På fredagen åt vi på Nyhavn, argentinskt kött med klyftpotatis och bearnessås och sedan tog vi chokladkaka. Väldigt gott.

Av Sandra - 20 juli 2011 23:04

I söndags såg jag och älsklingen filmen Min låtsasfru, med Jennifer Aniston, Adam Sandler och Nicole Kidman. Har pratat på förut om att jag ville se den och nu har jag sätt den och det ångrar jag inte. Den var verkligen jätte bra och rolig. Rekommenderar den till hundra.

Imorgon ska jag å älsklingen åka till Köpenhamn tills på lördag. Egentligen så skulle han ha jobbat men tog ut två dagar ledigt. Annars så skulle han inte ha haft någon semester alls under sommaren och det behöver han. Har bokat rum på WakeUp, ligger centralt och var billigt. Frukosten ingick inte i priset men läste recensionerna från andra gäster på det hotellet och dem tycket inte att det var värt att betala för det. Hoppas att det kommer bli bra. Fast vädret kommer nog inte bli så bra, regnigt. Men huvudsaken är att vi åker dit, någonstans.

Av Sandra - 29 maj 2011 21:20

Drömmer mig bort lite och lyssnar på Swedish House Music. Tittar på hotell i Spanien, finns ett fräscht som Ving har i Alcudia, Mallorca - Condesa de la Bahia. Vill åka bort med älsklingen min. Det är ett All Inclusive hotell och man kan även ha svitt på taket med jacuzzi tror jag det var, men det kostar extra och finns inte så många tyvär men finns även rum med havsutsikt.

Av Sandra - 23 maj 2011 08:30

Får hoppas att inte vulkanutbrottet på vulkanen Grímsvötn, Island blir så allvarligt som det blev förra året då Eyjafjallajökull fick utbott. Då flera flygplatser över helva Europa fick stängas, 10 miljoner personer blev strandsatta på flygplatserna. Tänker mest på att min familj kanske inte kommer hem till helgen, de åker hem mellan söndagen och måndagen om en vecka...Det skulle varit fräckt att vara på plats och se ett vulkanutbrott men ändå inte, för farligt. Skulle annars gärna vilja åka till Island, vacker natur. Bada i de varma källorna, rida på islandshästar och vandra runt i naturen och ta vara på varje millimeter man ser.

Idag är planerna att jag ska plugga först ekonomistyrning och sedan laga Tacos och sedan plugga igen fast en annan kurs kanske. Blåser väldigt mycket ute men knappt ett moln på himlen, vill att det ska vara grått å trist ute så man blir tvungen att stanna inne och plugga, så man inte vill gå ut å sola eller gå i det vackra vädret. Fick igår på Facebook, tog den frågan så väljer datorn/internet svaret, frågan var Vad säger ditt hjärta och svaret blev att Försök, ge aldrig upp! Du kommer att klara det! Så det svaret tar jag som ett tecken med tentorna, att om jag ska plugga (varje dag) så kommer jag klara dem.

Av Sandra - 22 maj 2011 20:04

Imorgon börjar andra säsongen på The good wife på TV4+ klockan 21.00 Handlar om advokaten Alicia (Julianna Margulies) och hennes man Peter (Chris Noth, spelar MR. Big i Sex and the City). Detta kommer hända i avsnitt 1: Alicia måste bestämma sig för om hon vill inleda ett förhållande med Will (hennes kollega) eller om hon ska stanna hos Peter. Hon får i uppdrag att försvara en man som står åtalad för att ha dödat sin affärspartner. Lockhart och Gardner värvar en ny förmåga till advokatbyrån.

Idag åkte mina föräldrar, syrran å hennes familj till Rhodos, Grekland i en vecka. Fick precis ett sms från pappa, fast jag tror det va syrran som skrev för pappa e inte så bra på sms. Stod att dem hade det bra, gick bra på flyget med Emilia och att de hade precis ätit. Undra om det kommer bli dåligt väder här hela veckan, just nu så regnar det så. Men det gör inte så mycket, för jag ska plugga hela veckan. Har tenta på lördag och sedan på måndag och onsdag. Sedan har jag sommarlov! Men är väldigt sugen på att åka utomland, bara kunna koppla av vid poolen/havet. Ingen stress å tid att passa. Göra precis som man vill. Var 2 år sedan jag var utomlands sist, 2009. Då var jag i och för sig utomlands två gånger men ändå länge sedan. Var 2 veckor i Thailand och 1 vecka i Bulgarien. Tog med en bild på det hotellet som dom bor på i Grekland, Mitsis Faliraki Beach, All inclusive.

Av Sandra - 19 april 2011 15:34

Jag prenumererar på resetidningen Vagabonds nyhetsbrev över mejlen. Så i dagens nyhetsbrev/mejl stod det att det har kommit en ny specialtidning inom Vagabond. Den handlar om mat på olika resemål, till exempel om New Yorks bästa burgare. Ska kolla imorgon i affärn om den har kommit. Kan ju vara lite skoj att läsa i, se om det finns några recept som man kanske kan ta efter. Kanske ger lite tips som man kan ha nytta av i framtiden när man ska resa, någon bra restaurang som man inte ska missa eller någon speciell maträtt som är supergod.

Av Sandra - 13 april 2011 19:00

Ska se på Resemagasin kl.20.00 på SVT2. Taget ifrån tv.nu:

Resemagasin. Avsnitt 5 av 9. I veckans program blir det mat och mode i Milano. Bortom märkesbutikerna hittar vi en stor samling vintagekläder där vi får veta plaggens historia. Nyårsfirandets Bangkok - nu sprutas det vatten, storstädas och firas i den thailändska huvudstaden. Även 15/04 i SVT2, 16/04 i SVT2, 16/04 i SVT24 och 19/04 i SVT2.

Av Sandra - 6 april 2011 15:44

Ko Racha Yai är en ö söder om Phuket. Jag var där 2009, bara över dagen, helt fantastiskt. Man kan även bo där men jag och min familj bodde på hotell i Kata Beach på Phuket. I Kata Beach var det en turistinformation - en slags affär där man kan boka olika utflykter så där bokade vi resan till Ko Racha Yai. Vi åkte först ner till hamnen Chalong Bay, som ligger på södra delen av Phuket över dagen för att se hur det var där. Vi hade ju sätt hamnen när vi var uppe vid den nya Big Buddha statyn, den bordes se. Den är så stor så man ser den från långt håll men man borde även åka upp till den. Några bra ställen man borde åka till som ligger runt Phuket:

• Utsiktplatsen vid Kata Noi, där man ser Kata Noi, Kata Beach, Karon
  • Freedom Beach, mellan Karon och Patong, bäst att ta LongTailBoat
  • Phuket Town
  • Patong, över dagen, bo inte inne i centrum
  • Rawai Beach
  • Ko Racha Yai
  • Big Buddha

Jag är en student på 22 år som pluggar till ekonom. Jag har tänkt att blogga om allt möjligt som kommer fram i mina tankar.

Har du kommenterat något blogginlägg?