around_everything

Inlägg publicerade under kategorin Mat

Av Sandra - 11 augusti 2011 19:15

Idag har det väl varit en rätt så lugn arbetsdag. Jobbade på i min takt, städade som jag brukar göra och tog fönstrena på Expressbussen 55. Fick reda på att jag ska jobba nästa vecka också för hon som jag jobbar för nu, hon behöver tydligen semster från sin semester som hon har haft i 6 veckor nu. Hon har jobbat hos sin far under den tiden, hjälpt till att sälja bland annat grönsaker i ett stort växthus. Så då har hon inte haft tid att vara ledig. Så det blir ju både bra och dåligt för mig. Får ju mer pengar men jag har ingen ork att plugga efter jobbet. Inte den här veckan har jag inte haft det iallafall. Känner mig helt slut, vill bara sova och känner mig febrig. Så jag sitter i dubbelsängen på övervåningen för att vila mig, se om jag känner mig piggare då.

Idag fick jag min skatt på 3600. Så ska nog köpa en Minidator i helgen, skulle jag ha gjort även om jag inte fick skatten tillbacka. Behöver ha en dator på lektionerna, skriva av vad läraren säger direkt på datorn. Annars så brukar jag renskriva men det brukar jag inte hinna med att göra klart oftast.

Efter jobbet idag så tog jag en promenad till skogen för att se om det var någon svamp. Gick direkt när jag kom hem så tröttheten inte hann ikapp mig. Fick tag på lite olika svampsorter, Trattkantarell, den gula kantarellen å taggsvampen. Gott var det till middagen. Fast svamparna var lite blöta efter att det har regnat men tog dem flesta ändå. Åså innan man kommer till skogen så ligger det ett hus som har en inhägnad med hönor, ankor och tuppar. Så såg jag att det var en svart tupp å några svarta hönor. Såg lite konstiga ut, har aldrig sätt att det finns svarta förrut, speciellt inte en svart tupp.

Allmänt · Djur · Jobb · Mat
Av Sandra - 9 augusti 2011 17:36

Tänkte passa på att tipsa om några restauranger som ligger i Kata Beach, Phuket, Thailand. Mamma håller på att laga lasagne, luktar så väldigt gott. Så tänkte skriva om vilka restauranger jag tycker om, om ni nu har vägarna förbi Kata.

En italiensk restaurang, Capannina, som ligger bredvid hotellet Phuket Kata Resort. Längst ut på den gågatan så ligger även "runda baren". Det är alltså en rund bar som man kan sitta runt, och dricka goda drinkar. Men då den här Capannina, har väldigt god mat. Jag har aldrig varit i Italien men tror att den här är en av den bästa italienska restaurangerna. Dem har olika sorters pasta, pizza och även flera olika viner. Och man då inte ska prata om efterrräterna. Finns en Chocolate Cake with Sauce, tror jag den heter. Det är en chokladkaka, så när man tar en bit från den så rinner det varm choklad ur den. Min favorit. Finns även dem typiska italienska tiramisu. Om man är flera än två så ska man helst boka bord, annars så kan man ju stå och vänta på ett bord. Men att boka bord är ett plus. Då känns det lite flottare, gå före alla andra om det nu finns någon kö just då. Det kostar ju inget att boka så den lyxen kan man ju kosta på sig om man har tid och lust. http://www.capannina-phuket.com/

Sedan så finns det en svensk restaurangen Two Chefs. Man brukar alltid få någon liten förrät, har fått en bit makrill där en gång. Väldigt gott. Men det är inte en typisk svensk restaurang utan en internationell med thailändsk toutch. Two Chefs ligger på huvudgatan på vägen till Kata Noi, innan man kommer till hotellet Tropical Garden. http://www.twochefs-phuket.com/

Till sist men inte minst så finns det Buffalo Steakhouse. Den finns på två olika ställen, en bredvid restaurangen Capannina och en annan mittemot restaurangen Dino Park, som man heller inte ska missa. Det är en upplevelse för sig. Dem här två restaurangerna Dino Park och Buffalo Steakhouse ligger längs huvudgatan mot Karon. Buffalon som ligger bredvid Dino är nog bättre än den som ligger bredvid Capannina. Finare stuk på den. http://www.buffalosteakhouse.nu/

Av Sandra - 27 juli 2011 14:30

Idag har det varit en varm dag på jobbet. Tur att jag tog på mig kortbyxorna i morse annars brukar jag ha halvlånga jeans på mig som är tunna å inte sitter åt på benen.

En dag på jobbet börjar med att jag går igenom den bussen som går 8.20, jag börjar vid 7.30 Då går jag igenom bussen genom att kolla så det inte är något glömt, rättar till sätena så dem inte är lutade bakåt, rättar till gardinerna så dem sitter rätt och kollar så det inte är något skräp. Även ser till så att det finns sådana pappersrullar till Mobiletexen som chaförren använders sig av och att det finns tidtabeller till dem passagerare som vill ha. Sedan om det behövs som jag brukar göra på dem stora bussarna alltså Expressbussarna så svabbar jag golvet med en mopp men den på morgonen gör jag inte det. När jag är klar med den bussen så går jag in och gör mackor till chafförerna. Sedan så fortsätter jag med bussarna. Idag så var det en chafför som hade skrivit Buss och Kram framme på bussen, där man ser vart bussen ska och vilken linje det är. Finurligt av honom. Jobbet ligger ju precis bredvid vägen så idag har Maximum cirkus kört förbi med sina gul oranga lastbilar. Sedan så såg jag en kanot på land som drogs av något, trodde först det var en bil men sedan visades det sig att det var en som cyklade med kanoten på släp. Det måste ha varit tungt och jobbigt i nedförsbackar. Kanoten trycker ju på då borde den göra.

Igår eftermiddag så gjorde jag en sockerkaka med banan i. Det är bara att ta ett vanligt sockerkaka recept och sedan när man har blandat i allt så tar man i skivad banan och vispar ihop det också. Jag tog i bananen innan jag tog i bakpulvret men det kanske inte spelar någon roll om när man gör det. Bilden ser inte så god ut men gott blev det iallafall.

Allmänt · Jobb · Mat
Av Sandra - 26 juli 2011 20:00

Igår började jag å jobba på samma företag som mamma jobbar på. Är ett bussföretag där jag städar bussarna, gör smörgåsar till chafförerna och städar lokalerna. Har jobbat där i några sommrar nu, är ett skönt jobb. Lite stressigt men det går. Man jobbar oftast i sin egen takt. Jag sökte ju flera andra jobb men fick inget. Ska jobba där i tre veckor, får bättra på mina små slantar som jag har kvar efter helgen i Köpenhamn.

Så i helgen var jag i Köpenhamn med min älskling. Åkte dit i torsdag, tog bilen ner och tog Öresundsbron över. Bodde rätt så centralt, på WakeUp som jag skrev om tidigare. Tyvärr så regnade det å var mulet hela tiden, men på fredagskvällen så kunde vi ta en promenad genom Ströget, gågatan och ner till Nyhavn. Tog en båttur, typ som Paddan i Göteborg. Fick se lite av varje, Operahuset, Kulturhuset, Lilla havsfrun, Christiania...Innan på dagen på fredagen åkte vi upp till Helsingör och kollade på Slottet Kronborg och sedan gick vi på Danmarks tekniske museum. Lätt att hitta dit om man kör motorvägen, står skyltat men vi tog Strandvägen så då var det svårare att hitta dit. Fick slå på GPS:en. Men det är fint om man kör på Strandvägen, väldigt fina ch maffiga hus längs vägen. Innan vi åkte upp till Helsingör så åkte vi till köpcentret Field's som ligger nära Kastrup. Om man kör från Öresundsbron, väg E20 så står det Field's eller Bella center på höger sida från Malmö hållet. Det är Steen och Ström som äger det, samma som flera i Sverige. Field's innehåller 5 plan, varav två är parkering, 2 är affärer och högst upp är det bara restauranger. Var nog 140 affärer som totalt. Var inne på Pilgrim där jag fick köpt ett armband för 120 kr. Det var rea på det mesta i den affärern, annars så skulle det ha kostat över 300 kr.

Vi var och åt på Hard rock café på torsdagen, åt hamburgare och servitrisen frågade om vi ville ha Guacamole sås till och vi sa ja men såg sedan på notan att den kostade extra. Det kunde man ju förstå annars så skulle han ju inte ha frågat om vi ville ha men ändå, taskigt att fråga så när det kostar mer. På fredagen åt vi på Nyhavn, argentinskt kött med klyftpotatis och bearnessås och sedan tog vi chokladkaka. Väldigt gott.

Av Sandra - 13 juli 2011 20:48

Klockan 21.00 börjar Leila bakar i Frankrike, då ska hon baka olika cupcakes. Har aldrig smakat på cupcakes men det är nog supergott men väldigt sött, får prova på att göra sådana någon dag kanske. Efter Leila kommer Jamie Oliver: middag på 30 minuter. Då kommer han att tillaga en italiensk måltid. Båda programmen visas på Tv4+.

Jag ska försöka att skriva ett till inlägg snart, lite om vad som har hänt igår och idag. Vad jag har tänkt på. Har till exempel tänkt på hur jag ska skriva nästkommande inlägg, flera gånger under den här dagen. Har suttit vid kanalen och läst en bok men hade inte datorn eller anteckningsblock med mig så jag kunde inte riktigt skriva ner vad jag tänkte på och jag kommer inte på det nu exakt. Lättare att skriva när man är på plats, när man kommer på det. Men ska skriva lite sen då, får se när det blir om det blir medan jag ser på Leila eller efter...

Av Sandra - 17 juni 2011 13:18

Mamma håller på att koka vinbär och jordgubbar till saft tror jag eller så blir det även gele. Läste i veckan i ViiVilla, stod två dessert på hallon. Tänkte jag skulle prova mig på ett av dem, Skummig hallondessert. Den verkar enkel också. Gott med något sött efter maten, spelar ingen roll när det är - vilken årstid. Blir gott vilket som, fast det hade nog varit godare om man hade suttit ute i solen å smaskat på det.

Ingredienser 4 portioner

250 g Arla Köket Kesella kvarg hallon
rivet skal av ½ citron
2 äggvitor
½ dl strösocker
8 msk hallon
4 msk rostad flagad mandel

Gör så här:

Blanda kvarg och citronskal.
Vispa vitorna till ett fast skum.
Tillsätt socker och fortsätt vispa någon min.
Vänd ner äggvitan i kvargen.
Fördela i 4 portionsglas och låt stå i kyl cirka 1 timme.
Garnera med hallon och flagad mandel vid servering.

Av Sandra - 12 juni 2011 20:15

Mammut? vadå rosa och blåa? Kommer senare i texten ;) Har varit med älsklingen hen här helgen också men nästa helg blir det inget för då ska han till Dreamhach - Jönköping. Vi var faktiskt där igår och kollade på en bil till honom men den var inte bra. En Polo - 96-97 årsmodell. Hans bil gick ju sönder i veckna men dem lagade den igen men den e ju sådär tycker jag. Kan ju gå sönder när som helst. Även om det värsta är bytt som han säger. Men den drar också bensin, bättre att ha en som inte drar så mycket - mindre motor är då alternativet.

Emilia hade ju 1 års kalas i fredags. Var god mat och bra stämning. Fick en god marrängtårta med jordgubbar. En sån med två lager marräng och smörkräm och grädde mellan. Älskar marräng! Hon fick lite kläder, möbler till altanen från IKEA och matbestick med tillbehör...Mammut är märket av bordet och de två stolarna. Fick 2 rosa stolar och ett blått bord. Söta!

Igår kväll var vi ute och tog lite bilder på älsklingens bil som jag tänkte lägga upp en av dem 75 bilderna. Idag har jag solat lite på altanen, hade ju inte bikini på mig utan typ kort byxor så bakbenen är halv röda och ryggen e också röd. Kollade precis vädret men det verkar som det ska bli monligt resten av veckan. Men förhoppningsvis så orkar inte molnen komma hit ut så jag kan bättra på min bränna. Emilia var här och åt middag, kommer i morgon också för då ska jag passa henne. Hennes mamma ska med jobbet på något och och hennes far ska på fotboll tror jag det var. Så får väl inte gjort så mycker imorgon. Jag vågar ju inte lämna henne i några sekunder, vet ju inte vad hon hittar på. Äter på blommorna som står på golvet och sånt.

Av Sandra - 25 maj 2011 20:15

Idag när jag åkte med älsklingen inne i stan för vi hade varit på överby och handlat lite saker så stoppade vi vid ett trafikljus och jag såg något som rörde sig över marken, typ som det gör i Vilda västern filmer. Kommer ett sån ståltrådnystan flygandes. Men i detta fallet så såg jag inte riktigt vad det var men sen så såg jag bättre, det var långt löshår. Någon som har tappat i den hårda blåsten? Lite skoj om det hade varit det, någon som tappat det från sitt huvud. För det måste ju komma från någonstans, kan ju inte dyka upp sådär mitt på blanka dan.

På söndag är det Mors dag, kommer inte att träffa mamma då men tänkte ändå jag skulle köpa något. Frågan är bara vad, brukar bli något som jag själv vill ha. Smycke eller någon porslin sak, t.ex ljuslykta. Men den här gången tänkte jag något hos Kicks, någon kräm kanske. Får gå dit nästa vecka och kolla vad jag kan hitta. Ska även köpa något mer till Emilia, ska ju ha 1 års kalas den 10 juni. Tänkte någon dvd-film men vet inte. Kläder är ju alltid bra och ha men tråkigt.

Idag har jag pluggat beskattningsrätt i skolan, blev inte lika länge idag som igår. från klockan 8 till 3. Ska plugga ekonomistyrning nu och äta rester från igår. Blev stekt köttfärs blandat med fetaost, haricots verts och couscous. Så fetaosten smälte, blev gott. Fast det ser inte lika gott ut som på bilden.

Jag är en student på 22 år som pluggar till ekonom. Jag har tänkt att blogga om allt möjligt som kommer fram i mina tankar.

Har du kommenterat något blogginlägg?