around_everything

Inlägg publicerade under kategorin Fartyg

Av Sandra - 13 juni 2011 14:58

Läste i morse i tidningen Båtliv nr 4 2011. I den så stod det lite nyheter som kommit till båtlivet. Vissa av dem fungerar ju även utanför båtlivet.

Fästingappen är här

Nu finns applikationen, Fästingguiden, med all viktig information om TBE och vaccination.  Fästingguiden visar riskområden för TBE och hittar via GPS till den närmaste vaccinatören. Det finns även en påminnelsefunktion, för hela familjen, som håller reda på när det är dags för nästa vaccinationsdos.

Starta med mobilen

Det finns en fjärrkontroll som gör det möjligt att starta båtens värmare via mobilen. Det kan bara slå av och på värmaren och kopplas till båtens befintliga värmare. Kostar 2 595 kr.

Självlysande fendrar

EVA-Bumper LUX är en självlysande bryggfender med en fosforescerande funktion som gör att den kommer att avge ett vägledande ljus i 4-5 timmar efter att det blivit mörkt. Detta gör att det blir säkrare att lägga till när det är mörkt. Alltså en fender som man sätter fast på brygga där man har sin båt liggande. Fungerar både som lampa och som fender.

Av Sandra - 12 juni 2011 22:45

Är inne på Blocket och kollar lite. Kollade först på motorbåtar bara runt här jag bor och fick då upp en Princess 55 (bilden nedan), årsmodell 1989 för 1 750 000 kr. Den är gammal men om man ska ha en ny båt, t.ex en Nimbus 320, så ligger den ungefär för samma pris då den kan vara 2 år gammal. Men då är Princessen 16,88 meter lång medan Nimbusen är 9,80 meter, alltså 7 meter längre och dessto bredare också. Så man får ju mycket mer båt för pengarna fast Princessen drar ju mer.

Men man kan nog få en bra båt för ett pra pris. Bara man kollar runt lite. Kollade även på segelbåtar över hela Sverige och hittade då en Dynamique 47 på 14,70 meter för 1 miljon kronor. Vet inte var den ligger just nu. Finns en sida som är länkad till den och det står på engelska, bilderna är från Medelhavet tror jag. Så det skulle ju varit fräckt att segla hem den till Sverige och sedan sålt den lite dyrare. Men då får man väl inte sålt den men man har ju fått en resa för livet. Så man får en stor fin segelbåt för lägre pris än en motorbåt i samma storlek kostar. Fast det finns ju både nakdelar och fördelar med att ha en segelbåt. Jag hoppas bara att vi kommer köpa en båt snart, blir väl en liten Uttern eller Ryds på 6 meter. Lagom för mig att köra.

Av Sandra - 9 juni 2011 20:49

Har kommit hem till mina föräldrar idag. Hjälpte syrran med att plantera lite krukväxter och lekte med Emilia. Imorgon ska ju Emilia ha kalas så det ska bli skoj. Får se om dem blir glada för boken. Sitter nu inne på Blocket å kollar på båtar - motorbåtar 5-6  meter långa. Har precis också suttit med fotbad och fixat till mina naglar. Det fick bli gula naglar. Men det blev inte helt bra med fötterna men det blev bättre iallafall. Tillbacks till båtar då ja, så kollar jag å pappa på Ryds och Uttern för runt 100 000 kr. Finns en i närheten som är fin men får se när pappa kommer till skott med att ringa på den innan den är såld. Hoppas att vi kommer titta på den, den är fin. Blått skrov med teakdäck, en Uttern 5602.

Jag var ju ute och joggade/promenerade ner till slussen igår och vad händer då när jag kommer ner till slussen. Jo jag ser rök uppifrån kanalen och ser att Nossan kommer. Det är en 89 meter lång fraktfartyg från Lidköping. Hade ju inte kameran med mig så kunde inte ta kort på den tyvär. Men den är ju svensk så det var inte så spännande som om den hade varit utländsk. Men den såg rätt så stor ut när den kom mot en. Jag hade ju inga fickor på byxorna så jag fick ju gå med nycklarna i handen, det var det enda jag hade med mig. Mobil å kamera fick stanna hemma, annars så hade jag ju kunnit ta kort med mobilen.

Bilden tagen från Carlstens fästning mot norra inloppet

Apråpå något annat så var jag och älsklingen på Universeum i fredags. Han hade inte varit där förrut. Jag har väl varit där 1-2 gånger tidigare med skolan men det är ju alltid skoj att gå där. Känns som man inte är i Sverige när man går där i regnskogen med den tropiska värmen. Men det var lite med djur som man såg, det fanns säkert flera djur bland buskarna å bladen som man inte såg. Därefter gick vi ner till Avenyn och åt på El Corazon. Åt pasta med pesto och hamburgare.

Och i måndags, på nationaldagen så var vi i Marstrand. Tog bilen dit och åkte färjan över. Gick på Carlstens fästning och gick runt lite på Marstrand, tittade på båtar och hus. Sedan tog vi färjan över igen till koön och åt på det nya Havshotellet. Men dem hade inte så mycket att välja på. Vi skulle ha valt hamburgare tror jag men den var slut så vi tog Cesarsallad istället. Och efter ett tag kom ett par och skulle äta också men dem fick nog välja mellan mindre rätter. Mycket som var slut vid 4-5 tiden, precis innan de börjar med kvällsmaten tror jag. Men en restaurang borde väl kunna veta hur mycket de ska ta fram med maten så det räcker till alla. Det var lite dåligt när det ändå var ett sådant fint ställe.

Av Sandra - 31 maj 2011 09:46

Igår kväll vid halv åtta tiden började det danska fartyget Rebecca Rousing från Fredriksverk att brinna. Det låg vid kaj i Trollhättan, i Stallbackahamnen och var lastad med skrot och ihoptryckta bilar. Orsaken till varför det började brinna har inte kommit fram ännu. Det uppstod farlig rök och allmänheten uppmanades till att stanna inne och stänga av ventilationerna. Jag tar med ett kort från Ttela och ett som jag själv har tagit på Rebecca Rousing år 2009 i Trollhättan.

Imorse strax efter klockan 6 anlände ett ytterligare danskt fartyg fast den här gången till Göteborg. Första gången som detta fartyget kom till Göteborgs hamn. Det är världens största containerfartyg vid namnet Eleonora Maersk som är lika bred som Ostindiefararen är lång. Eleonora kan lasta 15 000 containrar, alltså har en dödvikt på 115 000 ton, 398 meter lång och 56 meter bred, har ett djupgående på 13 meter och är byggd 2007. Den skulle man gärna vilja se men det är kanske inte så lätt att åka till Göteborg och sedan ta sig bort där den ligger vid kaj för att kunna se bra. Det är väl väldigt bra instängslat.

Av Sandra - 26 maj 2011 19:15

Jag fick gått mig en promenad, ner till slussarna och tog samtidight lite kort som jag tänkte ta med. Jag har tappat upp vatten i diskhon så jag kan diska men jag väntar lite så det kallnar lite, annars är det så jätte varmt. Sedan ska jag ta en dusch å därefter plugga ekonomi. Någon gång under tiden ska jag ta något att äta, frågan är bara vad. Har ingen lust att laga något så det får väl bli knäckebröd, blåbärskräm och mjölk.

Vet inte riktigt varför dem har tagit bort allt vatten ur den ena kanalen men djupt var det iallfall. Kan inte tänka att man har grävt det för hand för det har man nog gjort tror jag, har inte blivit så av sig själv?

Fick några kort på rhododendron. Trodde inte att dem korten blev så bra för jag kollade på dem ute när jag tog dem å då såg dem så mörka ut men nu när jag kom in och såg dem på datorn så var dem ju jätte vackra. Bra det, men det var väl ljuset som gjorde så att det såg mörkare ut ute.

Både Elfkungen och Juno låg där nere vid slussarna. Gammla ångbåtar. Elfkungen slussade ner mot Lilla Edet hållet men sen så slussade den upp igen efter någon minut när de precis hade slussat ner en sluss. Varför? Kanske roligt? Det var ett gäng killar ombord som drack öl, kanske hade hyrt den genom jobbet? Det är Elfkungen som är med på bilden.

Av Sandra - 16 maj 2011 13:00

Igår blev det inget tittande på filmen Australia för Blu-Ray spelaren ville inte samarbeta. Förrut har den funkat men när kylskåpet startar så blir det svart bild på TV-skärmen för några sekunder men igår när jag startade den så hände det i ett. Även om jag bytte eluttag, då var det samma sak. Konstigt, provade även med en annan film för att se om det var samma å då fick jag inte ens in en signal till spelaren. Då stod det Ingen insignal. Så jag fick se en film på datorn istället, First Daughter hette den. Den var bra, har inte sätt den innan. Handlar om amerikas presidents dotter som ska börja på college. Hon vill vara som alla andra men det går inte, hon måste ha livvakter med sig hela tiden eftersom det är bland annat valtid. Så efter en tid på college blir hon kär i korridorvakten på collegehemmet och senare visas det att han var en av hennes livvakter.

Idag tänkte jag skulle plugga men just nu har jag ingen ork alls, vill bara sova. Kanske för att jag låg i sängen till halv 12 som jag är så slö. Det regnar ute också, det gör väl inte saken bättre, lite kallt inne blir det då även om det är 22.5 grader inne. Fick på mejl idag att jag inte fick det jobbet hos Ferm & Olsson, väldigt synd för det skulle nog ha passat mig. Men jag fick ju svar iallafall.

Jag tar med 3 bilder på fartyg som jag tog kort på förr förra veckan var det nog. Den gröna heter Naven (de 2 översta bilderna är Naven) och är från Faroe Island men står ifrån Torshavn. Den är 89 meter lång och 13 meter bred. Den röda heter Lone Bres från Danmark, Faaborg. Den har samma mått som Naven.

Av Sandra - 2 maj 2011 16:06

Sitter och kollar vad det finns för båtar som är på väg upp för kanalen och nedåt. Jag såg en förrut, en bogserbåt tror jag det var men nu kan jag inte hitta den. Tänkte jag skulle gå ner till kanalen och titta om jag ser något. Jag är inne på sidan marinetraffic.com där kan man se de flesta fartyg över hela världen, se var dem har varit och se bilder som privatpersoner har lagt upp. Det finns även en sida för flygplan, flightradar24.com, då kan man se var planet är på väg, men inga bilder på dem.

Bifogar med en bild på den svenska isbrytaren Oden, jag har tyvär inte tagit det kortet, har faktiskt inte sätt Oden i verkligheten, lite tråkigt. Men det kommer nog. Oden är 108 meter lång och 30 meter bred. Den som kronprinsessan Victoria, den danske kronprinsen Frederik och den norske kronprinsen Haakon var ombord på, åkte till Grönland med, 2008.

Av Sandra - 28 april 2011 15:39

I lördags förmiddag fick jag hämtat ut min nya externa hårddisk. Har använt den lite, har fört över lite bilder och musik från den stationära och den bärbara datorn till den. Det var ungefär 16 GB, blir lite mer ordning och reda då! Ska nästa vecka föra över filerna från den gamla hårddisken också.

Armen blir bättre för varje dag som går. Jag bytte plåster i förgår tror jag det var. Syntes inget att det var ett sår där och blåmärkena börjar försvinna nu. Mest bara gulgrönt nu. Kan sova hur jag vill nu på natten, behöver inte tänka på att armen ska börja värka. Med magen så är det väl också rätt så bra, lite ont i den nu och är hängig. Men det beror väl på att jag inte har ätit så mycket idag och för att det är varmt ute, tog nyss en promenad nere i hamnen med min syster, hennes systerdotter och våran moster, gick ner till båtvarvet så min mobror fick se min systerdotter. Har inte sätt henne sen i höstas tror jag. Han hållde på att sjösätta båtar. Vi sålde ju våran båt i sommras, så förhoppningsvis kommer vi köpa en ny båt, men då kommer det ju inte bli en lika stor båt som vi hade, tyvär. Vill gärna åka över till Danmark, men det är ju inte så käckt att åka över dit med en öppen lite båt...Hade ingen bild på datorn på vår förra båt så det fick bli en bild från internet på en annan båt men med samma modell, en Nimbus 310 Coupé. Den andra båten är en Nimbus 30 Nova, skulle gärna vilja ha en sån typ av båt, en Nova, både snygga, öppna och med ruff. Men tyvär lika dyr som den vi hade.

Nimbus 310 Coupé

Nimbus 30 Nova

Jag är en student på 22 år som pluggar till ekonom. Jag har tänkt att blogga om allt möjligt som kommer fram i mina tankar.

Har du kommenterat något blogginlägg?