around_everything

Av Sandra - 14 juni 2011 11:04

Vad jag kan förstå så har Elin Nordegren fått sålt sin lyxvåning på Karlaplan, Erik Dahlbergsallén,  i Stockholm som hon och Tiger Woods renoverade tillsammans år 2005. För jag kan inte hitta den på mäklaren Lagerlings hemsida, men det behöver ju inte betyda att den är såld för det.

Utgångsbudet var 27 miljoner enligt Svenska Dam tidningen. Våningen bestod av 265 kvadratmeter och hyran var 9 000 kr per månad.  Det består av två stora terrasser med magnifik utsikt, lyxbadrum, eldrivna takfönster och flera öppna spisar.  Tydligen har Elins två barn döpts i lägenheten.

Elin Pernilla Maria Nordegren, född 1 januari 1980 i Vaxholm, är en före detta fotomodell och barnflicka. Hon var från 2004 till 2010 gift med golfspelaren Tiger Woods. De har två barn tillsammans, dottern Sam 4 år och sonen Charlie 2 år. Paret träffades när Elin arbetade som barnflicka hos golfspelaren Jesper Parnevik i Florida. Elin är dotter till Sveriges före detta migrationsminister Barbro Holmberg och journalisten Thomas Nordegren. Efter skilsmässan i oktober 2010 fick Elin 110 miljoner dollar (ca 664.5 miljoner SEK), enligt Huffington Post. Så efter det har Elin kunnat köpa sig ett hus i Florida för 76 miljoner kronor (det som visas nedanför) och har även ett hus i Stockholms skärgård för 16 miljoner kronor.

Av Sandra - 13 juni 2011 14:58

Läste i morse i tidningen Båtliv nr 4 2011. I den så stod det lite nyheter som kommit till båtlivet. Vissa av dem fungerar ju även utanför båtlivet.

Fästingappen är här

Nu finns applikationen, Fästingguiden, med all viktig information om TBE och vaccination.  Fästingguiden visar riskområden för TBE och hittar via GPS till den närmaste vaccinatören. Det finns även en påminnelsefunktion, för hela familjen, som håller reda på när det är dags för nästa vaccinationsdos.

Starta med mobilen

Det finns en fjärrkontroll som gör det möjligt att starta båtens värmare via mobilen. Det kan bara slå av och på värmaren och kopplas till båtens befintliga värmare. Kostar 2 595 kr.

Självlysande fendrar

EVA-Bumper LUX är en självlysande bryggfender med en fosforescerande funktion som gör att den kommer att avge ett vägledande ljus i 4-5 timmar efter att det blivit mörkt. Detta gör att det blir säkrare att lägga till när det är mörkt. Alltså en fender som man sätter fast på brygga där man har sin båt liggande. Fungerar både som lampa och som fender.

Av Sandra - 13 juni 2011 09:31

Har varit ute på en joggingtur nu på morgonen. Blev inte så långt, gick på en kvart men jag var ute och gjorde det iallafall och det kändes av när jag kom hem. Behöver bättra på min kondis och fixa till kroppen - runt magen och låren.

Har ätit lite frukost, är varm i huvudet så orkade inte göra så mycket. Gjorde en skål med naturell yougurt och bananskivor i. Det är gott men blev enna tork och inte slät i gummen eller hur man nu ska beskriva det. Var inne på Blocket och hittade ytterligare en båt, en Scandica 550x215 med årsmodell 2005 för 53 000 kr. Var billigt för en sådan båt, då ingår ju även motor och en trailer. Den finns 20 minuter härifrån jag bor så ska höra med pappa när han kommer hem. Han har varit och kollat med min bil, det var något konstigt ljud på den så en bilfirma skulle kolla på den.

Ska snart lägga mig ute på altanen om nu solen har kommit sig dit. Den finns ju framme men träden skymmer framför altanen. Skulle haft en altan som även gick runt huset lite. Vår altan är mot syd och solen e ju nu i öst så en altan mot öst skulle inte varit fel! Det gäller att planera när man bygger altan, så man får både morgonsol och kvällssol. Åså ska den vara inglasad till hälften så man kan sitta där på kvällarna när solen har gått ned och även när det regnar. Det är mysigt, höra regnet slå mot taket. Santex har väldigt fina uterum, där bilderna kommer ifrån.

Av Sandra - 12 juni 2011 22:45

Är inne på Blocket och kollar lite. Kollade först på motorbåtar bara runt här jag bor och fick då upp en Princess 55 (bilden nedan), årsmodell 1989 för 1 750 000 kr. Den är gammal men om man ska ha en ny båt, t.ex en Nimbus 320, så ligger den ungefär för samma pris då den kan vara 2 år gammal. Men då är Princessen 16,88 meter lång medan Nimbusen är 9,80 meter, alltså 7 meter längre och dessto bredare också. Så man får ju mycket mer båt för pengarna fast Princessen drar ju mer.

Men man kan nog få en bra båt för ett pra pris. Bara man kollar runt lite. Kollade även på segelbåtar över hela Sverige och hittade då en Dynamique 47 på 14,70 meter för 1 miljon kronor. Vet inte var den ligger just nu. Finns en sida som är länkad till den och det står på engelska, bilderna är från Medelhavet tror jag. Så det skulle ju varit fräckt att segla hem den till Sverige och sedan sålt den lite dyrare. Men då får man väl inte sålt den men man har ju fått en resa för livet. Så man får en stor fin segelbåt för lägre pris än en motorbåt i samma storlek kostar. Fast det finns ju både nakdelar och fördelar med att ha en segelbåt. Jag hoppas bara att vi kommer köpa en båt snart, blir väl en liten Uttern eller Ryds på 6 meter. Lagom för mig att köra.

Av Sandra - 12 juni 2011 20:15

Mammut? vadå rosa och blåa? Kommer senare i texten ;) Har varit med älsklingen hen här helgen också men nästa helg blir det inget för då ska han till Dreamhach - Jönköping. Vi var faktiskt där igår och kollade på en bil till honom men den var inte bra. En Polo - 96-97 årsmodell. Hans bil gick ju sönder i veckna men dem lagade den igen men den e ju sådär tycker jag. Kan ju gå sönder när som helst. Även om det värsta är bytt som han säger. Men den drar också bensin, bättre att ha en som inte drar så mycket - mindre motor är då alternativet.

Emilia hade ju 1 års kalas i fredags. Var god mat och bra stämning. Fick en god marrängtårta med jordgubbar. En sån med två lager marräng och smörkräm och grädde mellan. Älskar marräng! Hon fick lite kläder, möbler till altanen från IKEA och matbestick med tillbehör...Mammut är märket av bordet och de två stolarna. Fick 2 rosa stolar och ett blått bord. Söta!

Igår kväll var vi ute och tog lite bilder på älsklingens bil som jag tänkte lägga upp en av dem 75 bilderna. Idag har jag solat lite på altanen, hade ju inte bikini på mig utan typ kort byxor så bakbenen är halv röda och ryggen e också röd. Kollade precis vädret men det verkar som det ska bli monligt resten av veckan. Men förhoppningsvis så orkar inte molnen komma hit ut så jag kan bättra på min bränna. Emilia var här och åt middag, kommer i morgon också för då ska jag passa henne. Hennes mamma ska med jobbet på något och och hennes far ska på fotboll tror jag det var. Så får väl inte gjort så mycker imorgon. Jag vågar ju inte lämna henne i några sekunder, vet ju inte vad hon hittar på. Äter på blommorna som står på golvet och sånt.

Av Sandra - 12 juni 2011 20:01

Funderar på att börja sälja lite saker, dem ligger ju bara där ändå. Har ju ett gamalt Nintendo NES men så sa mamma att det kanske inte fungerar. Har kollat på Tradera å där ska dem ha ett för runt 1000 kr med tre spel också. Finns säkert flera saker i garderoben som man kan sälja. Men frågan är om det är värt det, om folk vill köpa de sakerna?

Funderar även på att sälja en del av mina studentlitteratur. Har en hel låda med böcker under sängen men frågan är då om man behöver dem i framtiden åså har jag strykit över lite här och var...om dem är värda något då. Kollade på Blocket och då kunde man lägga ut en annons för 10 kronor för studentlitteratur. Det är ju inte så dyrt så då kan det ju vara värt. Får kolla igenom dem böckerna och se om det är något jag inte behöver. Om det blir något så kan jag ju ge er länken till Blocket så kanske ni är intresserade också. Vem vet? :)

Av Sandra - 9 juni 2011 20:49

Har kommit hem till mina föräldrar idag. Hjälpte syrran med att plantera lite krukväxter och lekte med Emilia. Imorgon ska ju Emilia ha kalas så det ska bli skoj. Får se om dem blir glada för boken. Sitter nu inne på Blocket å kollar på båtar - motorbåtar 5-6  meter långa. Har precis också suttit med fotbad och fixat till mina naglar. Det fick bli gula naglar. Men det blev inte helt bra med fötterna men det blev bättre iallafall. Tillbacks till båtar då ja, så kollar jag å pappa på Ryds och Uttern för runt 100 000 kr. Finns en i närheten som är fin men får se när pappa kommer till skott med att ringa på den innan den är såld. Hoppas att vi kommer titta på den, den är fin. Blått skrov med teakdäck, en Uttern 5602.

Jag var ju ute och joggade/promenerade ner till slussen igår och vad händer då när jag kommer ner till slussen. Jo jag ser rök uppifrån kanalen och ser att Nossan kommer. Det är en 89 meter lång fraktfartyg från Lidköping. Hade ju inte kameran med mig så kunde inte ta kort på den tyvär. Men den är ju svensk så det var inte så spännande som om den hade varit utländsk. Men den såg rätt så stor ut när den kom mot en. Jag hade ju inga fickor på byxorna så jag fick ju gå med nycklarna i handen, det var det enda jag hade med mig. Mobil å kamera fick stanna hemma, annars så hade jag ju kunnit ta kort med mobilen.

Bilden tagen från Carlstens fästning mot norra inloppet

Apråpå något annat så var jag och älsklingen på Universeum i fredags. Han hade inte varit där förrut. Jag har väl varit där 1-2 gånger tidigare med skolan men det är ju alltid skoj att gå där. Känns som man inte är i Sverige när man går där i regnskogen med den tropiska värmen. Men det var lite med djur som man såg, det fanns säkert flera djur bland buskarna å bladen som man inte såg. Därefter gick vi ner till Avenyn och åt på El Corazon. Åt pasta med pesto och hamburgare.

Och i måndags, på nationaldagen så var vi i Marstrand. Tog bilen dit och åkte färjan över. Gick på Carlstens fästning och gick runt lite på Marstrand, tittade på båtar och hus. Sedan tog vi färjan över igen till koön och åt på det nya Havshotellet. Men dem hade inte så mycket att välja på. Vi skulle ha valt hamburgare tror jag men den var slut så vi tog Cesarsallad istället. Och efter ett tag kom ett par och skulle äta också men dem fick nog välja mellan mindre rätter. Mycket som var slut vid 4-5 tiden, precis innan de börjar med kvällsmaten tror jag. Men en restaurang borde väl kunna veta hur mycket de ska ta fram med maten så det räcker till alla. Det var lite dåligt när det ändå var ett sådant fint ställe.

Av Sandra - 8 juni 2011 21:30

I torsdags, den 2 juni var jag å älsklingen på Pilane gravfält på Tjörn. Det var första dagen dem hade öppet för i år. Så det kan ju hända att allt inte var på sin plats. Fick en väldigt ynklig broschyr om utställningarn. Annars brukar det stå lite om konstnären men här stod det knappt vad skulpturen var gjord av.

Big Gulp av Erwin Wurm från Österrike och Erwin är född 1954. Big Gulp är gjord av brons och mörk patina. Sedan slutet av 1980-talet har han utvecklat en pågående serie "One Minute Sculptures", där han ställer sig själv eller sina modeller i oväntade förhållanden med vardagliga föremål nära till hands, vilket fick betraktaren att ifrågasätta själva definitionen av skulptur. Han försöker använda "kortaste vägen" för att skapa en skulptur-ett tydligt och snabbt, ibland humoristiska, uttrycksform. Eftersom skulpturerna är flyktig och avsedd att vara spontan och tillfälliga, bilder är de enda fångas i bilder eller på film. Han nämns i Red Hot Chili Peppers musik video Can't stop, där ett tecken att hans konst var en inspiration för videon. Bilden nedanför är Big Gulp och i fortsättningsvis så kommer bilden vara nedanför tillhörande text.

Liljekonvalj av Klara Kristalova som representerar Sverige och Tjeckien. Liljekonvaljen är gjord av glas och brons. När Liljekonvaljen kommit på sin plats sattes blommorna dit gjorda av glas. Klara är född den 15 augusti 1967 i Prag och är en svensk skulptör och målare. Klara är dotter till konstnärsparet Eugen Krajcik och Helena Kristalova, som flyttade till Sverige från Tjeckien 1968. Hon har ställt ut i Sverige och även i New Mexico, London, Paris och Miami.

Intergalactic totem av Lori Hersberger från Schweiz. Gjord av aluminium.

Krokodiler av Eric Langert från Sverige, Göteborg. Gjord av gummidäck. Erik Langert är född på 1950-talet och fick sin utbildning i Göteborg på 70-talet. Sedan dess har han arbetat med utsmyckningar, t.ex till Universitetet i Göteborg, utformat fantastiska lekplatser, gjort scenografier till många teatrar och designat åtskilligt som har blivit vardagsföremål. Nya spännande sittmöbler och nya detaljer för våra parker, som lyktstolpar, papperskorgar och bänkar.

Allt är möjligt av Eric Langert från Sverige. Lindansare på telefonledningen. Efter utställningen kommer den att installeras på Restad Gård i Vänersborg. Se texten till Krokodiler för mer information om Eric Langert.

Stressbeulenmann av Erwin Wurm från Österrike. Gjord av aluminium. Se texten till Big Gulp för mer information om Erwin Wurm.

Giant aid rabbit med glasögon av Kent Karlsson från Sverige. Men vet inte vad som menas med glasögon, fanns inga på kaninen som är fem meter hög. Kent är född 19 september 1945 i Göteborg och är målare och skulptör. Han var professor i måleri vid Konsthögskolan Valand, Göteborgs universitet 1991–1997 och gästprofessor vid Tokai University i Japan 1995–1996. Vad jag kan hitta så har han ställt ut i Sverige och Norge.

You gotta go out, you don’t have to come back av Keith Edmier från USA. Keith är född 1967 I Chicago. Keiths skulpturer finns i samlingarna av många museer för modern konst, inklusive Tate Modern i London.

Point of view av Tony Cragg från Storbritannien. Gjord av brons.  Tony Craggs riktiga namn är Anthony Douglas Cragg och är född 9 april 1949 i Liverpool. År 1977 flyttade han från Storbritannien till Wuppertal i Tyskland där han varit bosatt sedan dess. Många av Tony Craggs tidiga verk är gjorda av upphittade objekt som industriavfall och plast. I senare verk har Tony Cragg använt mer traditionella material som brons, trä och marmor, men gör fortfarande abstrakta former av dem Tony är den första nutida konstnär som fått äran att ställa ut i Louvrens glaspyramid. Tony vann Turner-priset 1988. År 2001 mottog han CBE för tjänster till konsten, och 2002 den prestigefyllda Piepenbrock Award för skulptur. Han belönades med Praemium Imperiale under 2007.

I september 2008 Cragg öppnat en skulpturpark i Wuppertal, Tyskland. Det sägs att Tony har en konstnärsverkstad på Tjörn, där han arbetar en del av året  men vet inte om det är sant. Nordiska akvarellmuseet hade en utställning med honom 2007 och hans verk utgjorde ryggraden i en skulpturutställning på Pilane samma år.

3D incident av Tony Cragg från Storbritannien. Gjord av brons.  Se texten till Point of view för mer information om Tony Cragg.

Sprung av Leo Pettersson från Sverige.

Ur av Leo Pettersson från Sverige. Ur är gjord av brons.

Jag är en student på 22 år som pluggar till ekonom. Jag har tänkt att blogga om allt möjligt som kommer fram i mina tankar.

Har du kommenterat något blogginlägg?