around_everything

Direktlänk till inlägg 20 april 2011

Nexplanon

Av Sandra - 20 april 2011 10:30

Idag gick jag upp vid halv 7 för att jag skulle sätta på bedövningsplåster på min arm för jag var hos Ungdomsmottagningen vid 9 idag. Varför jag satte på plåster och varför jag var hos Ungd. var för att jag började att använda preventivmedlet P-stav, i läkemedelsspråk så är det Nexplanon. En liten stav som är 4 cm lång, lite smalare än en tändsticka och kan sitta i armen och värka i max 3 år.

  

Först får man göra ett vanligt besök hos Ungd. och boka en tid för att sätta in P-staven. Man får då med sig ett bandage, 2 bedövningsplåster (som jag inte visste fanns men det gör det), 1 mugg för urinprov. Man får hämta ut P-staven på Apoteket någon dag före man ska tillbaka till Ungd. För mig kostade den lite mer än 800 kr, för personer under 20 år så är det gratis tror jag. Hon på Ungd. sa att den skulle kosta lite mer än 1000 kr, men det beror nog på vilket apotek man väljer att ta ut den på. Så imorse då vid halv 7 satte jag på de 2 plåstrena på armen, man sätter det på den armen man inte skriver med, på undersidan, om man känner på armbågen så finns det en knöl, mitten av armen mellan den knölen och armhålet ska man sätta plåstrena och sedan virar bandaget runt så att plåstrena sitter fast. Dem ska sättas på minst 2 timmar före man ska sätta in P-staven. Åså ska man ta urinprov så att dem på Ungd. vet att man inte är gravid. Hon på Ungd. sa att det hade hänt två gånger att patienterna var gravida. När man väl var där på Ungd. så fick jag lägga mig ner på britsen på sidan, med den armen som P-staven ska sitta i - så den armen vilade mot britsen. Hon tog bort plåstrena och sa att jag hade satt dem precis på rätt plats. Det var ju skönt, orolig över att jag inte hade satt dem på rätt plats åså nöp hon mig på det området och det kändes inte så mycket, lite ont men hon sa att så hårt som hon nöp så skulle jag ha skrikit om inte bedövningen skulle ha värkat. Jag fick två blåmärken där hon nöp mig, jag som inte brukar få det så lätt så det är ett bevis på att hon nöp hårt. Sedan så tog hon sprit på för att ta bort smutsen och kanske gjorde ett snitt först med en sak och sedan tog hon den som P-staven sitter fast på och drog den över huden på mig, på något vis, jag tittade upp i taket för att inte se, så vet inte riktigt hur det gick till. Men det var över på några sekunder. Så nu sitter jag i soffan med bandage över, och även ett plåster över där snittet blev. Ska sitta på tills imorgon. Det värker lite och är även lite stelt i armen, har inte tagit någon värktablett än. Kan göra det om det blir värre. Jag är mest orolig över hur mensen kommer bli, den kan försvinna helt, komma lite blödningar då och då eller så kan det bli långvariga blödningar. Lite jobbigt att inte veta hur det kommer bli, när man till exempel ligger på stranden så börjar man blöda, det är inte så roligt. Hon på Ungd. ska ringa mig efter 4 månader och höra hur det går för mig, med mensen och hur det verkar i övrigt med P-staven.       

 
 
Ingen bild

Catta

8 december 2012 10:27

Hej! Jag ska också ta p stav men jag undrar de här med bedövningen..Min/mina barnmorskor som jag har pratat med har sakt att jag ska ha bedövnings plåstret i 1 timme bara och då undrar jag hjälper verkligen 1 timme? skulle vara tacksam för svar:)

Sandra

11 februari 2013 19:34

Hej, pga att jag ej använder den här bloggen så kommer här ett sent svar. Det räcker med en timma ja, känner ingenting av sticket.

 
Camilla

Camilla

10 april 2013 19:37

Jag undrar hur det gick med staven, har satt in en idag och var liksom du orolig för hur det där med mensen kommer att bli...

Berätta gärna

http://emring.blogspot.com

Sandra

10 april 2013 19:43

Jag får min mens kanske varannan månad, håller inte riktigt koll på det. Det är ju mycket från person till person om hur ofta den kommer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 7 september 2011 17:52


Jag har tyvär beslutat att jag kommer sluta att blogga på den här sidan men ni kan följa mig på min hemsida http://photoeverything.se/    Kommer i fortsättningen ha kvar den här sidan, ifall om jag ångrar mig! Man vet ju aldrig      Bilden är...

Av Sandra - 19 augusti 2011 13:25

                            TILLFÄLLIGT AVBROTT   FÖR STUDIER ...

Av Sandra - 17 augusti 2011 15:30


I mars kommer bebisen, Sveriges kronprinsparets barn. Det har ju länge spekulerats och man undrade om det skulle komma fram under kungens födelsedag. Men nu är det bekräftat.   Kronprinsessan Victoria och prins Daniel väntar barn.       ...

Av Sandra - 17 augusti 2011 14:30


Inom kort kommer klädbutiken MQ att få in ett klädmärke som de inte har haft tidigare. Det är nämligen herrklädmärket Dobber. Dobber är ett svenskt casualvarumärke som grundades 1974. Kläderna speglade en bekväm jeanstradition samtidigt som de signal...

Av Sandra - 15 augusti 2011 17:15


Idag har det varit en mulen dag men ändå inte så kall. Det har inte regnat som tur var, kom ju några droppar men inget som gjorde något mot vad regnat har gjort innan mot fastigheter i Göteborg och Kungsbacka. Här ute på kusten har regnet inte märkts...

Presentation


Jag är en student på 22 år som pluggar till ekonom. Jag har tänkt att blogga om allt möjligt som kommer fram i mina tankar.

Omröstning

Har du kommenterat något blogginlägg?
 Ja, varje gång oftast
 Ja, någon enstaka gång
 Nej, aldrig

Translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Bloggar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Besökare

¤ tips ¤

Twingly BlogRank Blogg listad på Bloggtoppen.se

Väder

klart.se

RSS

Fråga


Ovido - Quiz & Flashcards