around_everything

Alla inlägg den 20 april 2011

Av Sandra - 20 april 2011 18:33

Idag har det varit en latdag. Har bara suttit/legat på min soffa, antingen pluggat/sovit/surfat/ätit. Det har inte gjort så ont i armen, bara ibland när jag rör den t.ex bakåt, så jag slipper nog ta någon tablett. Det borde ju inte bli värre när jag ska lägga mig sen. 

 

Jag har ju makroekonomi tentamen imorgon, för tredje gången, men det kommer inte att gå den här gången heller, stämmer inte med tredje gången gillt. Jag läser men jag kan inte koncentrera mig på vad jag läser, bäst är att upprepa sakerna i huvudet på mig men det orkar jag inte göra. Jag kan skriva en rad från makroämnet: Friktionsarbetslöshet: arbetslöshet som beror på att man "letar" efter jobb, under tiden är man arbetslös. Det är en ny lärare som har gjort den här tentan som kommer imorgon, jag har inte haft honom. Alla makrotentorna är på engelska, men som tur är får man skriva på svenska och ha engelska-svenska lexikon med sig. Tentan är på engelska för att (som jag tror) det är flera som inte kan svenska, många från Kina och Indien som läser den kursen. Lärarna får inte göra två tentor, en på svenska och en på engelska, varför det vet jag inte. Så jag var inne på skolans hemsida förrut och kollade om den kursen kommer gå till hösten/våren och det kommer den nog göra. Iallafall på våren 2012. Så då kan jag ju plugga lite makroekonomi under sommaren (tanken som räknas).

  

Köpte den här soffan (bilden, fast ljusare grå) nu mars på EM. Det går att köpa till delar till den så den blir större, det är ju käckt. Den har jag trivts bra i hittills, ligger med kudde å täcke i den nu :) 

Av Sandra - 20 april 2011 18:23

Efteråt när jag var hos Ungd. gick jag ner till ICA och handlade lite, skulle ha lunch. Så jag köpte Familjen Dafgårds Sej, men det var bara en bit fisk och någon äklig remuladsås så jag tog min egen remuladsås, av märket K-salat. Då blev det mycket godare. Jag köpte även 2 vaniljbullar tror jag det var, har inte smakat på dem än, 2 marabou choklad - schweizernöt för 30 kr, rabatt med 3,80 kr och köpte även 2 Drickyoughurt som var rabatt på 1,80 kr. Tänkte jag skulle ha med mig youghurten imorgon på tentan. Men om man säger då nu att både chokladen och Drickyoughurten var rabatt med ICA-kortet, fick rabatt på totalt 5,60 kr men om jag inte hade sätt att det var rabatt så skulle jag ju bara ha köpt en sak av varje, å då hade det ju billigare ändå. Vilket är bäst? Nu fick jag ju dubbelt men det blev dyrare...  

Av Sandra - 20 april 2011 10:30

Idag gick jag upp vid halv 7 för att jag skulle sätta på bedövningsplåster på min arm för jag var hos Ungdomsmottagningen vid 9 idag. Varför jag satte på plåster och varför jag var hos Ungd. var för att jag började att använda preventivmedlet P-stav, i läkemedelsspråk så är det Nexplanon. En liten stav som är 4 cm lång, lite smalare än en tändsticka och kan sitta i armen och värka i max 3 år.

  

Först får man göra ett vanligt besök hos Ungd. och boka en tid för att sätta in P-staven. Man får då med sig ett bandage, 2 bedövningsplåster (som jag inte visste fanns men det gör det), 1 mugg för urinprov. Man får hämta ut P-staven på Apoteket någon dag före man ska tillbaka till Ungd. För mig kostade den lite mer än 800 kr, för personer under 20 år så är det gratis tror jag. Hon på Ungd. sa att den skulle kosta lite mer än 1000 kr, men det beror nog på vilket apotek man väljer att ta ut den på. Så imorse då vid halv 7 satte jag på de 2 plåstrena på armen, man sätter det på den armen man inte skriver med, på undersidan, om man känner på armbågen så finns det en knöl, mitten av armen mellan den knölen och armhålet ska man sätta plåstrena och sedan virar bandaget runt så att plåstrena sitter fast. Dem ska sättas på minst 2 timmar före man ska sätta in P-staven. Åså ska man ta urinprov så att dem på Ungd. vet att man inte är gravid. Hon på Ungd. sa att det hade hänt två gånger att patienterna var gravida. När man väl var där på Ungd. så fick jag lägga mig ner på britsen på sidan, med den armen som P-staven ska sitta i - så den armen vilade mot britsen. Hon tog bort plåstrena och sa att jag hade satt dem precis på rätt plats. Det var ju skönt, orolig över att jag inte hade satt dem på rätt plats åså nöp hon mig på det området och det kändes inte så mycket, lite ont men hon sa att så hårt som hon nöp så skulle jag ha skrikit om inte bedövningen skulle ha värkat. Jag fick två blåmärken där hon nöp mig, jag som inte brukar få det så lätt så det är ett bevis på att hon nöp hårt. Sedan så tog hon sprit på för att ta bort smutsen och kanske gjorde ett snitt först med en sak och sedan tog hon den som P-staven sitter fast på och drog den över huden på mig, på något vis, jag tittade upp i taket för att inte se, så vet inte riktigt hur det gick till. Men det var över på några sekunder. Så nu sitter jag i soffan med bandage över, och även ett plåster över där snittet blev. Ska sitta på tills imorgon. Det värker lite och är även lite stelt i armen, har inte tagit någon värktablett än. Kan göra det om det blir värre. Jag är mest orolig över hur mensen kommer bli, den kan försvinna helt, komma lite blödningar då och då eller så kan det bli långvariga blödningar. Lite jobbigt att inte veta hur det kommer bli, när man till exempel ligger på stranden så börjar man blöda, det är inte så roligt. Hon på Ungd. ska ringa mig efter 4 månader och höra hur det går för mig, med mensen och hur det verkar i övrigt med P-staven.       

Presentation


Jag är en student på 22 år som pluggar till ekonom. Jag har tänkt att blogga om allt möjligt som kommer fram i mina tankar.

Omröstning

Har du kommenterat något blogginlägg?
 Ja, varje gång oftast
 Ja, någon enstaka gång
 Nej, aldrig

Translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Bloggar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Besökare

¤ tips ¤

Twingly BlogRank Blogg listad på Bloggtoppen.se

Väder

klart.se

RSS

Fråga


Ovido - Quiz & Flashcards